Korumalı Futbol Genel Amerikan Futbolu Bilgisi

GENEL AMERİKAN FUTBOLU BİLGİSİ



OOO SEN Mİ GELMİŞSEN HOŞ GELMİŞ  SEFA GETİRMİŞ SEN ))

ÖN BİLĞİ!
T☾☆M.K.Atatürk benim,dünüm,bugünüm,yarınım ve geleceğimdir.bu böyle biline!...

-Amerikan futbolu, 1800 lü yılların sonuna doğru futbolun kurallarından sıkılan bir İngiliz oyuncunun topa ayakla vurmak yerine topu eline alıp koşmasıyla doğmuştur.

-Türkiye de amerikan futbolu 1989 yılında ilk takımın ( Boğaziçi Üniversitesi ) kurulması ile başlamıştır.





-Amerikan futbolu çim bir sahada her iki takımında 11 er oyuncusu ile oynanır. Sahada aynı takım formasını giymiş maksimum 11 oyuncu bulunmasına rağmen bir takımın kadro sayısı 11 in çok üzerindedir. Türkiye de yaklaşık olarak takımların kadrolarında 30 ile 60 arasında değişen sayıda oyuncu vardır.



-Amerikan futbolu maç süresi 12 dakikalık 4 çeyrekten oluşmaktadır. Oyun da süre belirli durumlarda durduğu için bir müsabaka yaklaşık 3 veya 3,5 saat sürmektedir.



-Bir amerikan futbolu müsabakası esnasında sahada en az 5 en fazla  8  hakem görev yapmaktadır.





-Bir amerikan futbolu sahasının boyu 120 yard ( yaklaşık 110 metre) eni 53,3 yard ( yaklaşık 49 metre) dır. Saha boyuna 12 eşit parçaya bölünmüştür ve her parça 10 yard (9,15 m) uzunluğundadır. Her iki kenar çizgisinden 60 feet ( 19 metre ) içeride hash mark (mesafe çizgileri ) lar bulunmaktadır. Her iki hash mark arasında enine 40 feet ( 13 metre ) mesafe olmalıdır. İki hash mark arası ( boyuna ) 1 yard dır (91,5 santimetre ).







-Amerikan futbolunda hücum, savunma ve özel takımlar olmak üzere bir takımın içerisinde 3 farklı takım vardır.

- HÜCUM TAKIMI ( OFFENSE ) Asli görevi sayı yapmaktır. Hücum takımının 4 hakta 10 yardlık mesafeyi gitmesi gerekmektedir. Bir hücum takımının oyunu, 4 haklık (down) bir seri ile başlar. Takım bu 4 hak içinde 10 yard veya daha fazlasını gitmek durumundadır, aksi takdirde top rakibine geçer. Takımın bu 4 haktan herhangi birisinde 10 yard ı geçmesi durumunda, takıma 4 haklık yeni bir seri verilir. Bu durum, takımlardan birisi sayı yapıncaya veya top rakibe geçinceye kadar devam eder.

-Center ( C ), Guard ( G ), Tackle ( T ) lar ve (varsa) Tight-End ( TE ) Offensive Line ı oluşturur. Bu oyuncular hücum takımı oyun kurucusunu korumak, ve koşu oyunlarında yol açma görevini üstlenirler. Rakip defansın saldırısına karşı ilk koruma hattıdırlar.


- Receiver ( WR ) lar, genellikle açıkta dizilen, daha çok pas oyunlarına yönelik kullanılan oyunculardır. Running Back ( RB )ler, daha çok koşu oyunlarında kullanılan oyunculardır. Koşu oyunlarında koşucu veya blok amacı ile kullanılırlar. Tight End ( TE ) : Line a yakın dizilen ancak Receiver gibi pas tutabilen bir oyuncudur.







-Quarterback ( QB ) : Oyun kurucudur. Hücum takımının lideri olarak takımı yönetir. Topu center dan alarak koşuculara verir, veya pozisyon alarak pas atar. Bu mevkiler ve diziliş zorunlu değildir. İki Tight End olabilir veya 3 Running Back olabilir vs.









- ( DEFENSE ) Asıl amacı hücum takımının sayı yapmasını engellemektir.




- Offense Line ın karşısında Defensive Line oyuncuları vardır. Burada oynayan oyuncuların hedefi, rakip Offense Line ın kurulmasını ve koşu oyunları için yer açmasını engellemek, koşucuları ilerlemeden durdurmak, pas oyunlarını Quarterback e ulaşarak engellemektir.









-Line ın iç kısmına yakın oyuncular daha çok içerden koşuları engellemeye yönelik oynayan Defensive Tackle ( DT ) lardır. Line da dış kısımda Defensive End ( DE ) ler yer alır. Görevleri dış koşuları durdurmak, pas oyunlarında QB yi düşürerek oyunu başlamadan bitirmektir.


-Linebacker ( LB ) lar, savunmanın ikinci hattını oluşturur. Taktik plana göre değişen roller alırlar. Genel olarak koşucuları durdurmak ve kısa pasları durdurmakla görevlendirilirler. Cornerback ( CB ) ler, genel olarak rakip Receiver lardan sorumlu olurlar. Bu oyuncuların pas tutmalarını engellerler.









-Safety ( S ) ler, savunma hattının en son oyuncularıdır. Uzun oyunları engellemek, defansta ortaya çıkan zayıflıkları hemen kapatmakla görevlidirler. Duruma göre, Tight-End veya fazladan bir Receiver ı korumakla görevlendirilebilirler.




-( SPECIAL TEAMS ) 1) KICK TAKIMI VE KICK RETURN TAKIMI Her iki yarının başlangıcında topun oyuna sokulacağı noktanın belirlenmesi için sahaya çıkarlar. Kick takımında bir oyuncu ( kicker) topa ayağı ile vurarak topu rakip takıma ( kick return takımı ) atar. Rakip takımda topu tutan oyuncu top elinde iken koşmaya başlar ve oyuncunun düşürüldüğü ya da saha dışına çıktığı noktadan top oyuna sokulur.


- ( SPECIAL TEAMS ) 1) KICK TAKIMI VE KICK RETURN TAKIMI Bu takımlar ayrıca oyun süresi içinde sayı olması durumunda topun tekrar oyuna nereden sokulacağını belirlemek için sahaya çıkarlar.topun nereden oyuna sokulacağı belirlendikten sonra sahaya kick takımının savunma takımı ve kick return takımının hücum takımı çıkar ve oyun başlatılır.


- SPECIAL TEAMS ) 2) PUNT TAKIMI ( DEGAJ TAKIMI ) Hücum takımının 3 hakkında 10 yardlık mesafeyi alamaması ve 4. hakkında da gerekli mesafeyi alamayacağını düşünmesi durumunda topa ayak ile vurarak topu rakip takıma vermesi durumuna punt denir. Takımların punt dizilimlerinin normal hücum takımı dizilimlerinden farklı olması ve punt takımının topa ayakla vurma hakkına sahip olması nedeniyle bu takım özel takımlar arasında yer alır.




-( SPECIAL TEAMS ) 3) FIELD GOAL ( ALAN GOLÜ ) TAKIMI Hücum takımının asıl amacı end zone a ulaşarak sayı yapmaktır ancak bazı durumlarda hücum takımı end zone yaklaşmasına rağmen 3 hakkında da sayı yapamaz ve risk almak istemediği durumlarda topa ayak ile vurarak kale direkleri arasından geçirerek sayı kazanmayı tercih eder. Bu durumlarda sahaya özel takımlardan biri olan field goal takımı çıkar. Ayrıca touchdown dan sonra yapılan ekstra sayı denemelerinde de field goal dizilimi kullanılabilir.

-SAYI TOUCHDOWN Oyuncunun rakip takımın koruduğu end-zone a topla beraber girmesidir.6 sayı değerindedir. Topla koşan oyuncu, top kurallara uygun bir şekilde kendi kontrolünde iken rakip takımın gol çizgisini geçerse touchdown olur.







-SAYI Topun uç noktasının gol çizgisini geçmesi TD olması için yeterlidir. Oyuncu rakip end-zone içinde kendisine atılan pası tutarsa ve kontrol ederse, bu da Touchdown olarak değerlendirilir.


-SAYI EKSTRA SAYI TD yapıldıktan sonra, sayıyı yapan takım, 1 sayılık PAT (Point-After-Touchdown) veya 2 sayılık EPA (Extra-Point-Attempt) denemesinde bulunur. Seçim hakkı sayıyı yapan takımındır. PAT veya EPA yapıldıktan sonra sayıyı atan takım başlama vuruşu ile topu karşı takıma verir. Touchdown yapıldıktan sonra, sayıyı yapan takım 1 sayılık PAT veya 2 sayılık EPA denemesinde bulunabilir.

- SAYI Bu denemelerde, savunma takımı da topu kapıp rakip kaleye koşarak 2 sayı alabilir. Top savunan takımın 3-yard çizgisine konur. PAT (Point-After-Touchdown), Field-Goal daki gibi topun ayakla vurularak kale direkleri arasından geçirilmesidir. EPA (Extra-Point-Attempt), normal bir hücum oyunu gibi, bir haklık bir oyundur. Hücum takımı bir hakta rakip 3-yard çizgisinden end-zone a girerek 2-sayı almaya çalışır. Ekstra sayı denemesi başarılı veya başarısız bir şekilde tamamlandıktan sonra top Kick-Off (Başlama Vuruşu) ile savunan takıma verilir.






-SAYI FIELD GOAL Hücum takımının topa ayakla vurarak rakip kale direkleri arasından geçirmesidir.3 sayı değerindedir. Rakip end-zone a bir miktar yaklaşan, ancak TD yapamayacak durumda olan bir takım, genellikle 4. hakkında bu denemeyi yapar.



-SAYI Field-goal sonrası, sayıyı atan takım başlama vuruşu ile topu karşı takıma verir. Field-goal başarısız olursa, top hücum takımının topa field-goal denemesi öncesinde en son sahip olduğu noktada rakip takıma geçer.

-SAFETY Safety, savunma takımının yaptığı bir sayı çeşididir. Hücum takımı oyuncusu kendi end-zone u içinde topla beraber düşürülürse, ve topu oraya getiren ekip hücum takımı ise defans takımı safety yapmış olur ve 2 sayı alır. Aynı şekilde top sayı alanı içinden dışarı çıkarsa, ve topu oraya getiren ekip hücum takım ise, safety olur. Safety yapıldıktan sonra, sayıyı yiyen takım kendi 20- yard çizgisinden topa degajla vurarak (punt), topu rakip takım verir. Safety i yapan takım böylece hem 2 sayı almış, hem de topu rakipten almış olur.





TOPUN İLERLETİLMESİ Bir hücum takımının oyunu, 4 haklık (down) bir seri ile başlar. Takım bu 4 hak içinde 10 yard veya daha fazlasını gitmek durumundadır, aksi takdirde top rakibine geçer. Takımın bu 4 haktan herhangi birisinde 10 yard ı geçmesi durumunda, takıma 4 haklık yeni bir seri verilir. Bu durum, takımlardan birisi sayı yapıncaya, veya top rakibe geçinceye kadar devam eder.




-Hakem, o anki hakkı ve gidilmesi gereken yardı Hak sayısı ve Gidilecek yard olarak açıklar Örneğin: A takımı, kendi 30 yard ından başladığında, 1. hakkı olduğu ve gitmesi gereken mesafe 10 yard olduğu için 1 ve 10 olarak ifade edilir. A takımı, ilk hakkında 3 yard ileriye giderse, bir sonraki oyun A 33-yard ından başlayacaktır ve 2 ve 7 olarak ifade edilir. 2. Hakkında 4 yard aldığında, bir sonraki hak ve yard sayısı 3 ve 3 olarak ifade edilir. 3. Hakkında 6 yard aldığında, yeni bir seri için yeterli mesafe katedilmiştir, ve takıma yeni bir seri verilir. Takım 43-yard çizgisinden 1 ve 10 oynar.






-Bir seri 4. haktan önce de bitebilir. Rakip takımın topu kapması veya takımın gerekli yardı alması durumunda topa hâkim olan takıma yeni bir seri verilir. Örneğin 1 ve 10 da A takımının 20 yard alması durumunda, takıma yeni bir seri verilir ve topun ilerletildiği yerden tekrar 1 ve 10 oynanır. Topu rakip takım kaparsa, seri biter ve top rakip takıma geçer. O takıma yeni bir seri verilir.

-Takım 4. hakkında gerekli mesafeyi katedemezse, topun en son ilerletildiği noktadan rakip takıma bir seri verilir. Örneğin: 4 ve 7 oynanırken, A takımı 5 yard alırsa, bir sonraki atak rakip takımdadır. Rakip takım topun son noktasından 1 ve 10 oynayacaktır.

-Bir Hak aşağıdaki durumlarda sona erer: Bir Seri aşağıdaki durumlarda sona erer: Koşucu düşürüldüğünde Top saha dışına çıktığında Tamamlanmamış bir ileripas yere çarptığında Sayı olduğunda Düdük çalındığında Takım 4. hakkında yeterli mesafeyi alamadığında Takım 4 haktan birisinde gerekli mesafeyi aldığında Topun hakimiyeti takımlar arası el değiştirdiğinde Sayı olduğunda Oyun sonunda yarı bittiğinde

- HAKEM EKİPMANLARI Hakem ekipmanları yan tarafta görüldüğü üzere şapka, forma, pantolon, çorap, düdük, flag ve kronometreden oluşmaktadır. Düdük, kronometre ve ayakkabı dışındaki ekipmanlar federasyon tarafından temin edilmektedir. Hakemlerin maçlarda siyah spor ayakkabı giymeleri zorunludur.

-MAÇ BAŞLANGIÇ PROSEDÜRÜ Hakemler maç başlangıç saatinin 1 saat öncesinde sahada olmalıdırlar. Hakemler sahanın kurallara uygun olarak çizilip çizilmediğini kontrol ederler. Hakemler kulüpler tarafından teslim edilecek olan, kulübün antetli kağıda yazılıp kulüp yetkilisi tarafından imzalanmış olan, takım listesi ile federasyon tarafından kulüplere verilen oyuncu lisanslarını kontrol edeceklerdir.

-Liste ve lisanslar arasında herhangi bir uyuşmazlık olmaması durumunda lisansların, lisansın üzerinde resmi olan oyuncuya ait olup olmadığını kontrol edeceklerdir. Yukarıda yazılan prosedürde herhangi bir sıkıntı olmaması durumunda hakemler 50 yard çizgisi üzerinde toplanıp para atışı için takım kaptanlarını çağıracaklardır. Para atışında seçim hakkı ( yazı ya da tura ) misafir takıma aittir. Para atışını kazanan takım kick ( topa vuran takım ) veya return ( topu karşılayan takım ) takımlarından birini seçecektir.

-OYUN KURALLARI DELAY OF THE GAME ( OYUNU GECİKTİRME ) Başhakem topun oyuna hazır olduğunu belirtmek için düdük çalıp start clock (süre başlatma) işareti verir. Bu işaretten sonra hücum takımının oyuna başlamak için 25 saniye süresi vardır. Eğer takım bu süre içerisinde oyuna başlamazsa düdük çalınarak oyun durdurulur ve delay of the game cezası verilir. Ceza 5 yarddır.

-Oyuna başlamak için verilen bu 25 saniyelik süre hücum takımının resimdeki gibi toplanarak (Huddle) o down (hak) da yapacakları oyunu belirlemeleri için verilmiştir.

-SNAP ( OYUN BAŞLANGICI ) Hücum takımı oyuna snap ile başlayacaktır. Snap: Topun Center tarafından, arkasında yer alan bir oyuncuya topu vermesi veya atmasıdır. Snap yapıldığında o hak oynanmaya başlamış sayılır. Snap in geriye ve seri bir hareketle yapılması gereklidir.

-Center in hemen arkasında bir oyun kurucu (quarterback) görev aldığında, center topu geriye doğru oyun kurucuya verir ve sonrasında oyundaki görevini yapar. Oyun kurucu Center in hemen arkasında değil daha geride olduğunda bu diziliş şekli Shotgun diziliş olarak adlandırılır. Center topu Quarterback e doğru geriye atar ve sonrasında oyundaki görevini yapar. Snap kurallara uygun yapılmadığında oyun düdükle durdurulur ve 5 yard ceza verilir

-NEUTRAL ZONE (TARAFSIZ ALAN ) Bir hak oynanacağı sırada, topun hakem tarafından konduğu noktadan oyun başlatılır. Hakem, topun oyuna hazır olduğunu belirtmesinden sonra topun uç noktalarından yatay olarak sahanın her iki tarafına kadar devam eden hayali çizgiler L.O.S. (Line-of- Scrimmage) olarak adlandırılır. Topun uç noktaları arasındaki ve her iki saha kenar çizgisine kadar uzanan bölge neutral zone (NZ) olarak adlandırılır. Oyuna başlarken her iki takım da bu bölge dışında, sahanın kendilerine ait tarafında olmalıdır.

-FALSE START (HATALI BAŞLANGIÇ) False start; hücum takımında herhangi bir oyuncunun oyun başlangıcına benzer bir hareket yapmasıdır. Özellikle hücum takımında lineman ler ellerini yere koyduktan ya da diz seviyesinin altına indirdikten sonra oyun başlangıcına kadar hareket edemezler. Ancak ellerini yere koyma ya da diz seviyesinin altına indirmeleri zorunlu değildir. Hücum da herhangi bir oyuncunun false start yapması durumunda düdükle oyun durdurulur ve 5 yard ceza verilir.

-ENCROACHMENT OFFSİDE Encroachment; hücum takımın tarafsız alan (neutral zone ) ihlalidir. Oyun başlangıcı yani snap esnasında hücum takımının hiçbir oyuncusu neutral zone içersinde ve ya ilerisinde olamaz. Bu durumun tek istisnası center yani merkez oyuncudur. Center topu oyuna sokabilmek için mecburen neutral zone içersinde olacaktır ancak center da neutral zone u geçemez.

-Snap esnasında hücum takımından herhangi bir oyuncunun neutral zone içerisinde (center hariç) veya ilersinde olması durumunda düdükle oyun durdurulur ve flag atılarak encroacment cezası verilir. Cezası 5 yarddır.

-Offside; savunma takımının tarafsız alan (neutral zone ) ihlalidir. Oyun başlangıcı yani snap esnasında savunma takımının hiçbir oyuncusu neutral zone içersinde ve ya ilerisinde olamaz. Offside ile encroachment ın farkı savunma takımı oyuncuları snap yapılana kadar neutral zone içine girebilir veya ilerisine geçebilir ancak snap yapılmadan önce neutral zone dan çıkmaları yani kendi alanlarına dönmeleri gerekir. Snap esnasında savunma takımı oyuncularından herhangi birinin neutral zone içerisinde veya ilerisinde olması durumunda sadece flag atılır oyun durdurulmaz oyun bittikten sonra hücum takımına cezayı mı kabul edeceği yoksa oyunumu kabul edeceği sorulur eğer cezayı kabul ederse savunma takımına 5 yard ceza verilir.

-Savunma takımı oyuncuları snap yapılmadan önce neutral zone içerisine girebilir ya da ilerisine geçebilir ancak snap yapılmadan önce neutral zone içerisine giren ya da ilerisine geçen bir savunma oyuncusu hücum takımı oyuncularından herhangi birine temas ederse bu durumda oyun düdükle durdurulur flag atılır ve savunma takımına 5 yard OFFSIDE cezası verilir.

- Savunma takımı oyuncuları (defense line oyuncuları hariç) rakibi kandırmak amaçlı şarj ( ileri doğru hareket ) yapabilirler. Ancak yaptıkları bu şarj karşısındaki ya da onun yanındaki hücum oyuncusunun tepki vermesine neden olursa bu durumda HÜCUM TAKIMINA FALSE START VERİLMEZ SAVUNMA TAKIMINA OFFSIDE VERİLİR.

-MOTION SHIFT Motion hücum takımından bir oyuncunun oyun başlangıcından ( snapten ) önce ya da oyun başlangıcı ( snap ) sırasında hareket halinde olmasıdır. Motion line of scrimmage e paralel ya da geriye doğru yapılmalıdır. İleriye motion yapılamaz. Bir hareketin motion olabilmesi için önemli olan snap esnasında harekein geriye ya da paralel olmasıdır. Snap esnasında hücum takımından sadece BİR oyuncu hareket halinde olabilir ve yapılan hareket geriye ya da paralel olmalıdır. Snap esnasında birden fazla oyuncunun hareket halinde olması ya da bir oyuncunun hareket halinde olmasına rağmen hareketin ileriye doğru olması durumunda flag atılır ve hücum takımına illegal motion cezası verilir. Ceza 5 yarddır.

-Shift hücum takımında birden fazla oyuncunun snap esnasında hareket etmesidir. Hücum takımları bazı durumlarda rakibi kandırmak amacıyla o haklarında yapacakları oyundan farklı bir dizilimle sahada dizilip daha sonra QB nin bir sinyali ile o andaki dizilimlerini değiştirirler. Bu hareketi yaparken oyun başlangıcına benzer ani hareketle yapamazlar.

-Bir hücum takımı diziliminde en az 7 oyuncu line da (neutral zone un hemen arkasında ) dizilmiş olmalıdır. Line da dizilmiş oyuncu sayısı 7 den fazla olabilir ama 7 den az olamaz. Bir oyuncunun line dizilimiş sayılması için vücudunun en uç noktasının center ın beli hizasında olması gerekmektedir yani oyuncunun kaskının ucunun veya vücudunun herhangi bir noktası center ın ( topu snap yapmak için tutan oyuncunun ) beli hizasında olması yeterlidir. Hücum takımında line da dizilmiş oyunculardan en az 5 tanesi 50 79 arası forma numarasına sahip olması gerekir. Hücum takımında 50 79 arası forma numarasına sahip oyuncular pas tutma hakkına sahip değillerdir.

-Genelde bir hücum takımında yan tarafta kutu içerisinde gösterilen beş oyuncu 50 79 arası forma numarasına sahiptir.kural kitabında önerilen numaralandırma şekli şöyledir; Center 50-59, Guard 60-69, Tackle 70 79. Ancak bu zorunlu değildir sadece tavsiye edilmiştir.

-Hücum takımında oyun başlangıcı esnasında line dizilmiş en az 7 oyuncu olmak zorundadır. Eğer line da dizilmiş oyuncu sayısı 7 den az ise sadece flag atılır oyun durdurulmaz. Hücum takımının yaptığı faulün adı illegal formation ve cezası 5 yarddır.

-INELIGIBLE PLAYER DOWNFILED Hücum takımında line da dizilmiş oyunculardan sadece en dışta dizilmiş oyuncular pas tutma hakkına sahiptir. Hücum takımında line da dizilmiş diğer oyuncuların pas tutma hakkı yoktur. Eğer pas tutma hakkı olmayan bir oyuncu pas tutarsa sadece flag atılır oyun durdurulmaz. Bu faulün cezası 5 yarddır.

-Hücum takımında line da dizilmiş oyunculardan pas tutma hakkı olmayan oyuncular line of scrimmage in ilerisine atılan bir pas oyununda top tutulana kadar line of scrimmage in 3 yard ilerisine geçemezler ve blok yapamazlar. Aksi durumda sadece flag atılır oyun durdurulmaz. Ceza: Ineligible player downfield 5 yard ceza.

- Kick ve punt durumlarında return yapacak oyuncu rakip oyuncuların kendisine çok yaklaştığını ve koşamayacağını ya da topu tutar tutmaz alacağı darbe nedeniyle topu düşürme ihtimalinin olduğunu düşünerek topu tutarak koşmamayı tercih edebilir. Bu durumda elini başının üzerinde sağa sola sallayarak fair catch sinyali verir.

-Oyuncu bu sinyalle topu tuttuktan sonra koşmayacağını rakibe ve hakemlere bildirmiş olur. Oyuncu topu tuttuğu anda top ölü hale gelecektir ve rakip takımın return yapacak oyuncuya tackle yapma hakkı olmayacaktır. Eğer return yapan oyuncu fair catch sinyali verip topu tutarsa ve rakip takım oyucuları topu tutan oyuncuya blok veya tackle yaparsa rakip takıma 15 yard ceza verilir.

-Eğer return yapan oyuncu fair catch sinyali verdip topu tuttuktan sonra iki adımdan fazla ilerlerse return takımına 5 yard ceza verilir. Eğer reutrn yapan oyuncu geçersiz bir fair carch sinyali verip topu tutar ve koşarsa bu durumda 5 yard ceza verilir.

-HATALI DÜDÜK PROSEDÜRÜ Maç esnasında hakemlerin düdükleri ağızlarında taşıması vb nedenlerle bazen düdük çalınmaması gereken durumlarda yanlışlıkla ya da istem dışı olarak düdük çalınmaktadır. Bu durumda yanlışlıkla ya da istem dışı düdük çalan hakem kararlı bir biçimde düdük çalmaya devam etmelidir. Aynı şekilde düdüğü duyan bütün hakemlerde kararlı bir şekilde düdük çalarak oyunu durdurmalıdır. Bu durumda hatalı düdük nedeniyle mağdur olan takıma 2 seçenek sunulmaktadır: 1) Düdüğün çalındığı anda topun olduğu yerden topu oyna sokmak, 2) Hatalı düdük nedeniyle kesilen haklarını yeniden oynamak.

-KENAR YÖNETİM İHLALİ Amerikan futbolu sahalarında her iki yarı sahanında 25. yard ları arasında kenar çizgisinden (side line ) yaklaşık 3,5 metre geride takım alanı olarak çizilmiş alanlar vardır ve takımların yedek oyuncuları bu alanın dışarısına çıkamaz. Yedek oyuncuların bu alanlar dışına çıkması ya da takımın idari kadrosunun oyun yönetimini aksatacak şekilde itirazlarda bulunması, hakemlerin oyunu yönetmesini engelleyecek aşırı hareketlerin sergilenmesi durumunda kenar yönetim ihlali prosedürü uygulanır. Bu gibi durumlarda 1. ve 2. ihlallerde 5 yard ceza, devam eden durumlarda 15 yard ceza verilir. Prosedür kısaca 1. 5 yard ceza, 2. 5 yard ceza, 3. ve takip eden durumlarda 15 yard ceza verilir.

-Sportmenlik dışı olarak adlandırılan fauller temas içermeyen, oyun maksadını aşan çeşitli hareketlerdir. Cezası bir-sonraki noktadan 15 yard dır. Otomatik olarak 1. hak verilmesi söz konusu değildir.

-küfür, el kol hareketi, rakibi veya seyircileri tahrik, ilgi çekmek amacıyla aşırıya kaçan hareketler, endzone a girerken aşırı sevinç hareketleri yapmak, takım alanına girmeden kask çıkarma, topu hakemin almasını engellemek amacıyla tekmelemek, fırlatmak, hakeme kızıp topu yere vurmak, koç ve yedek oyuncular için izinsiz sahaya girmek, touchdown kutlaması için yedeklerin vs. sahaya girmesi, rakibin takım sinyalini bozmak için ses çıkarması gibi durumlar sportmenlik dışı hareketlerdir.

-Kişisel fauller ise oyun dâhilinde yapılan fiziksel temas içeren faullerdir. 15 yard, ve defansın yapması durumunda otomatik 1. hak içerir. Maksadını aşacak derecede, şiddet içeren faullerde diskalifiye söz konusudur. Tekme, yumruk, itiş kakış, oyun içerisinde gerçekleşen oyun kurallarına aykırı aşırı sert hareketler bir de tutulamayacağı kesin olan ileri pas için pass interference değil personal faul çalınır. Sportmenlik dışı fauller, ölü top faulü olup, oyun içerisinde gelişse bile, bir sonraki noktadan cezalandırılır. Ancak kişisel faul olduğunda faulün olduğu nokta ceza belirlenmesinde esas alınabilir

-Blok yapabilecek kişiler: Pass Interference, Kick tutma hakkının engellenmesi ve personal faul olmadığı sürece her iki takım oyuncuları birbirlerini bloklayabilirler. Oyuncu omuzlarını, kollarının dış yüzeylerini ve vücudunun diğer bölgelerini kullanarak blok yapabilir. Ancak bazı kurallara uymak zorundadır.

-Eller; Dirseklerin ilerisinde olacaktır Rakibin çerçevesinde olacaktır. (istisna: rakibin dönmesi) Blokçunun ve rakibin omzu veya alt seviyesinde olacaktır. (istisna: rakibin eğilmesi) Açık ve birbirine kilitlenmemiş olacaktır. Vücudun Çerçevesi; Kuralların uygulanması açısından rakibinin vücudunun çerçevesi, omuzlar ve aşağısıdır, sırt kısmını kapsamaz.

-Offensive Holding: Herhangi bir hücum oyuncusunun rakibini formasından, vücudunun bir bölümünden vs. tutmasıdır. Cezası 10 yarddır. Hak kaybı gerektirmez. Defensive Holding: Bir savunma oyuncusunun koşucu dışında bir hücum oyuncusunu engellemek, takım arkadaşlarına avantaj sağlamak vs. amacıyla tutmasıdır. Cezası 10 yarddır. Arkadan Blok: Blok yaparken ilk temasın rakip oyuncunun sırt bölgesinden olmasıdır. Cezası 10 yarddır. Hak kaybı gerektirmez. Kuraldışı Bel Altı Blok: İlk temasın rakibin bel hizasından veya aşağısından olduğu bloktur. Cezası 10 yarddır. Hak kaybı gerektirmez.

-İlk temasın rakibin vücudunun arkasından, bel hizasından veya atından olduğu bloktur. Cezası 15 yarddır. Hak kaybı gerektirmez. Defans tarafından yapılmışsa otomatik First down. Chop Blok: Aynı takımın iki oyuncusu tarafından, bir rakip oyuncuya (koşucu olmayan) sahanın herhangi bir yerinde, ilk temaslar arasında gecikme olan veya olmayan tüm alçak-yüksek veya yüksek-alçak kombinasyonuyla yapılan tüm bloklar kuraldışıdır. Cezası 15 yarddır. Hak kaybı gerektirmez. Defans tarafından yapılmışsa otomatik First down.

-KASKIN RAKİBE KARŞI SİLAH GİBİ KULLANILMASI Spearing kaskın rakibe zarar vermek amacıyla kullanılmasıdır. Ramming (toslama), butting (kafa atma) spearing (mızrak gibi saplanmak) yasaktır. Cezası 15Yard. Hak kaybı gerektirmez. Canlı top faulü ise temel noktadan. Ölü top faulü ise bir sonraki noktadan uygulanır. Defans tarafından yapılırsa otomatik first down.

- KASKA YAPILAN MÜDAHALELER Facemask: Rakip oyuncunun kaskı facemask ten veya başka bir açıklıktan tutulamaz. Canlı top faulüdür.defans için 15 yard ve otomatik first down. Hücum için 15 yard. Çok sert hareketlerde diskalifiye gerektirir.

-ILLEGAL USE OF HANDS Kaska yapılan her temas faul değildir. Burada temas ile vurmak, sürekli temas, çekmek arasındaki ayırım iyi yapılmalıdır. Rakibin kaskına vurmak, tokat atmak, sürekli olacak şekilde ittirmek, ellerin kuraldışı kullanımı (illegal use of hands) olarak adlandırılır ve kurallara aykırıdır. Ancak rakibe müdahalede bulunmaya çalışan bir oyuncu kaska temas ettiği an faul değildir. Rakibini geçerken, eğilen bir koşucuyu düşürmeye çalışırken kaska kısa süreli temas bu kurallar haricindedir. Hakemlerin, oyuncunun elleri rakip omuz seviyesi üzerine çıktığı zaman dikkatle pozisyonu gözlemlemesi gerekmektedir. Cezası 15 yard dır. Defans tarafından yapıldıysa otomatik first down.

-PAS TUTMA HAKKININ ENGELLENMESİ (PASS INTERFERENCE) Pass interference pas tutma hakkı olan bir oyuncunun pas tutuma hakkının engellenmesidir. Pass interference den bahsedilebilmesi için için LOS geçen bir pas atılmış olması gerekmektedir.

-Bir ileri-pas atılmadığı sürece, defansif pas interference (DPI) sözkonusu değildir. Defans takımı oyuncuları, sahanın her yerinde, bir ileri-pas atılmadan önce, pas tutma hakkı olan rakibini bloklayabilir. Ancak tutamaz, çekemez, veya rakip oyuncu kendisini geçtikten sonra bloklayamaz. Temas sürekli olamaz, ancak bu birkaç kere ardışık olarak blok konulmasına engel değildir. Cezası maksimum 15 yard ve otomatik first down dur.

-Hücum takımının pas tutma hakkının engellemesi ise (OPI), bir ileri-pas ın atıldığı bir hak içerisinde, oyun başlangıcından sonuna kadar olan süre içerisinde rakibine ilk 1-yard (ve temasla devam edilen 3-yard) sonrasında rakibine blok yapamaz. Cezası 15 yard dır. Kısacası, OPI hem DPI benzeri ileri-pas atıldıktan sonra bir uygulama, hem de pas atılmadan önce yapılan blokları kapsar. Bu blok yapma engeli, rakibin bloğundan kurtulma çabasını kapsamaz.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder